30.09.2021 09:05
Riik otsib võimalusi taastuvenergia laialdasemaks kasutuselevõtmiseks transpordis
Eleringi, Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi ning KIKi pressiteade
30. september 2021
Täna, 30. septembril kell 10 algab Eleringi, Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi ning KIKi eestvedamisel seminar taastuvenergia kasutamisest transpordis. Üritusel osalevad ettevõtjad, kohalike omavalitsuste ja riigi esindajad, et leida üheskoos võimalusi, kuidas alternatiivkütuste kasutamine muuta transpordis peavooluks ning seeläbi vähendada heitmeid.
„Taastuvenergia kasutuselevõtu suurendamisse peavad üha enam panustama kõik majandussektorid, et saavutada kliimaneutraalsus aastaks 2050. See tähendab, et kasvuhoonegaaside emissiooni vähendamiseks tuleb vähendada oluliselt ka transpordis tekkivaid heitmeid. Parim viis selleks on kasutada alternatiivseid keskkonnasõbralikke kütuseid, olgu selleks siis roheline elekter, biokütused, sh biometaan või rohevesinik. Täna on Eestis selles suunas juba mitmeid samme astutud, kuid näeme uute ambitsioonikate eesmärkide valguses vajadust ka edaspidi innustada uute tehnoloogiate, kütuste populariseerimist ja kasutuselevõttu laiemalt,“ sõnab Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi energeetikaosakonna taastuvenergia valdkonnajuht Liisa Mällo.
Eleringi taastuvenergia osakonna juhataja River Tomera sõnul on Eleringi eesmärk luua lahendusi transpordis kasutatavate taastuvkütuste turupõhiseks konkureerimiseks. „Taastuvatest allikatest toodetud kütused peavad olema kaubeldavad ning turujõud peavad välja selgitama parima ja efektiivseima taastuvkütuse,“ lisas Tomera.
Keskkonnasõbralikuma transpordisüsteemi arendamisel on esialgu uute tehnoloogiate kasutuselevõtuks vaja toetusi, mis aitavad säästlikke energiaallikaid juurutada ja laiemalt kasutusele võtta ning seejärel turutingimustel toimima panna,“ sõnab KIKi projektikoordinaator Aive Haavel. „KIKi abiga sõidavad biometaanibussid Tallinnas, Tartus ja Pärnus, üle Eesti asub 12 rohegaasitanklat, kolm on veel lisandumas, meie teedel vurab aasta lõpuks 306 toetuse abil soetatud elektriautot, Tallinna linn katsetab elektribusside kasutuselevõttu, 31 raudteepeatust on ühendatud erinevate liikumisviisidega ning peatselt lõppeb rohevesiniku kasutuselevõtu toetusvoor,“ loetleb Haavel seni tehtut. „Kindlasti on ühtteist ka edaspidi tulemas,“ lisab ta.
Tänasel seminaripäeval antaksegi ülevaade üldistest suundadest ja muutustest, mida Euroopa Komisjon uues „Eesmärk 55“ paketis transpordisektoris ette näeb, keskkonnahoidlike maanteesõidukite direktiivist, ühistranspordi rollist üleminekul vähese CO2 heitega majandusele ning säästva transpordi arendamiseks mõeldud toetuste kasutamisest. Samuti tuleb juttu alternatiivsete kütuste turupõhisest konkureerimisest omavahel ja traditsiooniliste kütustega ning maanteetranspordi vahendite võimalikest arengutest. Paneeldiskussioonis tutvustatakse Tallinna, Tartu ja Pärnu näitel säästva transpordi lahendusi ja tulevikuplaane.
Seminari täpse päevakava ja otseülekandelingi leiab biometaan.info lehelt.